-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8485 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

خانمي كارمند هستم. مقداري از حقوق دريافتي خود را در بانك به صورت حساب قرض الحسنه پس انداز كرده ام. البته از آن جهت كه آن پول اضافه بر مصرف و نياز زندگي ما بوده است، بلكه در روستاي ما امكان خريد و يا تفريح يا پول خرج كردن نيست. ثانياً براي خريد وسايل مورد نياز آن را لازم داريم. ثالثاً شوهرم بيماري مزمن و پرخرجي دارد كه ضرور[ت دارد ما هميشه پس انداز داشته باشيم. آيا به مبلغ پس انداز شده خمس تعلق مي گيرد؟

خواهر گرامي! با تشكر و قدرداني از اين كه با ما مكاتبه كرده و مسائل شرعي خود را پرسيده ايد.

در مورد مسئله اي كه سوال كرده ايد، فتواي حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اين است كه اگر پولي گر چه با صرفه جويي و تهيه نكردن لوازم زندگي ذخيره شده، بايد سر سال خمسي، خمس آن مال را بپردازد. اگر در بين سال خمسي وسايل لازم و ضروري زندگي را تهيه كند تا پولي اضافه نيآيد، خمس بر او واجب نمي شود. در مورد خريد وسايل مورد نياز زندگي، قبل از سال خمسي آنها را بخريد. در مورد شكل سوم سعي كنيد سر سال خمسي تان، مقدار خمسي را كه به مالتان تعلق مي گيرد، حساب كنيد و هنگام مراجعه به دفتر رهبر معظم انقلاب يا به نماينده رهبري در منطقه خودتان، وضعيت زندگاني و مشكلات شوهرتان را با ايشان مطرح كنيد، تا اگر صلاح بدانند، مقداري از آن را به شما برگردانند، يا آن را دست گردان كنند و به شما قرض بدهند تا كم كم خمس تان را پرداخت نماييد. خداوند به مال و زندگي شما بركت عطا فرمايد.







[1] آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتاءات، س860؛ توضيح المسائل مراجع، ج2، مسئله 1752.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.